Bokfrågornas ABC - del 10 OCH del 11

Jag kör på med inte mindre än TVÅ omgångar idag. Ligger ju en vecka efter!





Bokstaven J


  • Berätta om någon bok skriven i första person som du gillar eller inte gillar. Oftast tycker jag om böcker som är skrivna i Jag-form. Tycker oftast att det ger ett mer verkligt intryck. Men det krävs ju såklart mer av författaren när man skriver den typen av böcker. Imre Kerteszs bok Mannen utan öde är ett exempel på en bok i Jag-form. Visst kände den verklig, men inte nämnvärt imponerande ändå..

  • Berätta om en bok om eller av en journalist. Den första jag kommer att tänka på är Liza Marklunds böcker om journalisten Annika Bengtsson. Ver längesen jag läste dem nu och de sista i serien står ännu olästa i bokhyllan. Liza Marklund var min inkörsport i kriminalromangenren så hennes böcker är förstås lite speciella för mig. Vet att hon fått mcket kritik den senaste tiden för det här med Gömda men jag har faktiskt gillat hennes böcker. Kanske borde läsa om dem vid ett tillfälle. Kan ju vara spännande att se vad an tycker om dem nu....

  • Jante styr Sverige och jag vill att du berättar om en bok där jantelagen gäller. Antar att det är ganska många som tar upp detta på något sätt, men kan just nu inte tänka ut någon. Känner mig för dåligt insatt...

  • Berätta om en bok som du tycker är rent jidder. Jag har sagt det förr och jag säger det igen! Ögats historia av George Bataille är det sämsta jag någonsin läst!!  



  • Bokstaven K

    1. Självklart måste det bli K som i kärlek idag. Berätta om ett kärlekspar i litteraturen som du tycker om.
    Åhhhh, Tengel och Silje från Sagan om isfolket är kärleksparet som fick mig att bli fullständigt fast i den här lååååånga serien. Är det någon som mot förmodan missat dessa underbara böcker av Margit Sandemo så LÄS NU!


    2. Krig är inte lika muntert, men jag vill ändå att du berättar om en bok som på något sätt handlar om krig.
    I Lena Einhorns bok Ninas resa får vi följa hennes egen ors upplevelser under andra världskriget. Helt klart en läsvärd bok!


    3. Berätta om en bok där korrespondens via mail, brev, sms eller något annat spelar en stor roll.
    Håkan Nessers tunna och lättlästa Kära Agnes är ju verkligen en sådan typisk bok. Hela handlingen bygger på två kvinnors brevväxlande. Jag läste den 2006, men har för mig att jag tyckte om den..


    4. Vem är din favoritförfattare av kåserier och/eller krönikor?
    Martina Haag utan tvekan! Älskar hennes Hemma hos Martina och Martinakoden. Är inte så värst beläst i den här sortens böcker/samlingar så tipsa mig gärna!


    Kommentarer
    Postat av: Emelie

    Hej! Du har fått en utmärkelse av mig. Jag har sett att du har fått den innan, men jag ville ändå meddela dig =)

    2010-02-05 @ 18:41:09
    URL: http://bokbloggen.webblogg.se/
    Postat av: Lilla O

    Ninas resa vill jag läsa! Jag tillhör en av dem som missat isfolket. Tror dock att man ska vara femton snarare än 35 om man ska läsa dem första gången. Eller?

    2010-02-09 @ 08:32:25
    URL: http://lillaosblogg.wordpress.com
    Postat av: Therese

    Jag var åtminstone 21 när jag började läsa dem och älskade dem! Tycker det är helt fantastiska böcker!

    2010-02-11 @ 20:59:08

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0