Ninas resa

image19

För ett tag sedan hade SVT en slags temakväll om andra världskriget och visade en massa program och filmer under en kväll. Däribland filmen Ninas resa. Jag missade naturligtvis... Dagen efter talade alla på jobbet om den här gripande filmen som jag även fick höra fanns som bok, skriven av Lena Einhorn. Naturligtvis blev jag jättenyfiken och var snabb med att köpa den på årets bokrea!

Boken är alltså en biografi över Lena Eionhorns egen mor Nina Rajmic och hennes upplevelser under andra världskriget. När Ninas familj och släktingar flyttar in i Warsawas getto lever de alla tillsammans - Nina, hennes föräldrar, hennes bror, hennes farföräldrar, fastrar och farbröder och tre kusiner. En efter en försvinner de sedan ur hennes liv. Nina undkommer själv döden flera gånger med bara en hårsmån. Nina, hennes bror Rudek och deras mamma Fanja var bland de absolut sista som lämnade gettot levande.

Boken är mycket gripande, men den kryper ändå inte in under huden på mig. Trodde att den skulle beröra mig mer än vad den faktiskt gjorde. Jag måste erkänna att jag är en smula besviken. Självklart är historien fruktansvärd och det är nästan omöjligt att förstå att det faktiskt var såhär det var under kriget.  Jag ger den 4 av 5 möjliga!

Lena Einhorn har skrivit;
Handelsresande i liv - Om vilja och vankelmod i krigets skugga (1999)
Ninas resa - en överlevnadsberättelse (2005)
Vad hände på vägen till Dammaskus? (2006)

Kommentarer
Postat av: Jenny

Åh, den boken har jag ju liggandes hemma oläst. Måste ta tag i den då, har ett gäng från bokrean som jag inte har läst ännu.

Vilken fin blogg du har! :)

2007-05-04 @ 14:21:22
URL: http://hundora.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0