Ögats historia och Madame Edwarda

134182-59

Jag valde att läsa Ögats historia av George Bataille i klassikerutmaningen. Ett detta exet jag lånade fanns det två romaner av författaren och jag slog till och läste båda två. Den andra romanen i boken heter Madame Edwarda. Här nedan följer alltså två stycken utlåtanden!

Ögats historia handlar om två ungdomar i 17-årsåldern som upptäcker livet sexuellt. De tycks enbart leva för att tillfredsställa sina perversa lustar och har sex med varandra medans de är på tjurfäktning och magen på en häst fläks upp, de har sex bredvid sin döde vän och i en väldig massa andra situationer.  Till slut begår de till och med ett mord för att tillfredsställa sina lustar.

Madame Edwarda är en kort roman som kom ut 1942. Här möter huvudpersonen den prostituerade kvinnan Edwarda. Även den här berättelsen är väldigt pervers, men inte riktigt likadan som Ögats historia. Det hinner inte hända så mycket mer än att de hamnar i en taxibil där de förlustar sig tillsammans med chauffören. 

Ögats historia sägs höra till litteraturhistoriens stora svarta klassiker. Kan förstå att den här romanen måste väckt otroligt starka känslor när den kom ut 1928. Jag skulle inte vilja kalla det här erotik utan mer perverst och porrigt dravel. Ingenting jag rekomenderar någon att läsa! Man kan ju undra om George Bataille var fullt frisk när han skrev detta? Det som stör mig mest är att urin har en så otroligt stark sexuell kraft i den här romanen. Madame Edwarda kan jag erkänna att jag bara skumläste lite fort.. Inget som intresserade mig nämnvärt! Det här blir nog 1 av 5 möjliga för båda två. Det sämsta jag läst på väääldigt länge! Sist i Ögats historia har författaren skrivit ett ganska intressant efterord där han berättar om olika händelser i livet som kan ha haft betydelse för det han skrivit om i Ögats historia. Det var det enda kapitlet i boken som faktiskt var något sådär intressant!

George Bataille har skrivit;
Ögats historia
Madame Edwarda
Himlens blå
Den fördömda delen
Litteraturen och det onda

Kommentarer
Postat av: Amoroso

Jag kände mig också väldigt skeptisk över allt som hade med urin och ägg att göra, varför, varför, varför? Sedan kom jag till pappa-biten. Mycket intressant.

2008-05-15 @ 16:07:00
URL: http://amoroso-mildasanger.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0