Bokfrågornas ABC - del 6

barnen9090613-1222.jpg


1. Frihet är viktigt och böcker handlar inte sällan om längtan efter detsamma. Berätta om en bok som du tycker handlar om frihet!
Kom direkt att tänka på Baby Halders bok Från mörker till ljus. Handlar om en stark kvinna som efter mycket våld och förnedrande lyckas lämna sitt äktenskap bakom sig och gå vidare.


2. Böcker blir ofta film. Vad gör du helst och oftast först, ser filmen eller läser boken? Brukar du se filmatiseringar av böcker du läst?
Jag föredrar absolut att läsa boken först och gör det alltid också. Just nu läser jag tex sista delen av Stieg Larssons trilogi bara för att så fort som möjligt kunna gå och se filmen på bio. Jag tittar väldigt gärna på filmatiseringar och är oftast ganska nöjd med resultatet.


3. Berätta om en riktigt bra filmatisering av en bok!
Här måste jag väl välja Sagan om Ringen. Tycker både böckerna och filmerna är helt fantastiska.


4. Jag vill att du uppmärksammar en författare som du tycker får på tok för lite utrymme.
Oj, det var ju ganska svårt. Det finns ju jättemånga lite halvt okända författare som skriver jättebra böcker. Kyoto och fjärilarna av Lennart Ramberg är ju ett typiskt exempel för egen del. Jag älskade verkligen den boken men hade aldrig hört talas om den innan jag fick den som rec ex. Roligt med sådana läsupplevelser.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0