Kyoto och fjärilarna

134182-44

Ännu ett exemplar av böckerna jag fått av Kabusa. Den här gången är det Kyoto och fjärilarna av Lennart Ramberg som jag läst.


Doktoranden Kimi från Göteborg har fått ett uppdrag av sin handledare som går ut på att han skall ta sig till Svalbard och sända upp en stor ballong för att mäta växthusgasen flourmetan i stratosfären. Väl på plats dyker aldrig handledaren upp och Kimi får styra över forskningsprojektet på egen hand. På Svalbard får han även kontakt med miljöorganisationen Serve Earth som är där i samma ärende som han själv.  Men hjälper eller stjälper dem honom? Är de bara intresserade av att uppmärksammas i media? Varför går det inte att få tag på handledaren?
I Sibirien följer en man från ett aluminiumsmältverk deras arbete intensivt. Hans framtid är strängt beroende av att mätningarna misslyckas. Hur långt är man beredd att gå för att undanhålla sanningen?

Behöver jag säga att det här var en riktigt spännande thriller i värsta Dan Brown-anda!? En riktig bladvändare som tog slut väldigt fort. Det är ett högst aktuellt ämne som uppmärksammas. Jag är beredd att ge den 5 av 5 möjliga. Bästa boken hitills i år!


Kommentarer
Postat av: only guys aloud

Som utbildad kyoto-protokollare säger jag Go får it :P

2008-01-21 @ 18:00:51
URL: http://onlyguysaloud.blogg.se
Postat av: Magix

Äsch då, den valde jag inte från Kabusa, borde jag alltså ångra mig nu då :P

2008-01-21 @ 21:25:11
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Hej!
Jag tragglar på med Röda Rummet. Har väl läst en tredjedel kanske. Det är ju inte direkt lättläst, men språket är fint.
//Kerstin

2008-01-22 @ 07:48:46
URL: http://designk.blogspot.com
Postat av: Carola

Även jag tragglar på med Röda rummet. Har väl inte riktigt fastnat för den måste jag säga. Inte ännu i alla fall. Därför läser jag hellre annat än den, och därför tar det tid. Men nu har jag snart läst ut den bok jag håller på med just nu (Otrogen på öppen gata av Belinda Olsson) så jag får ta itu med Röda rummet efter den, så jag blir klar med den. Tur Läsutmaningen finns, för annars hade jag nog aldrig blivit klar med den :-)

2008-01-23 @ 01:28:16
URL: http://bokmamman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0