Bokfrågornas ABC - del 17



Oj, nu är det den omöjliga bokstaven Q:s tur... 

Qvinna i världen av Inger Frideborgsdotter handlar om sex kvinnor med olika levnadsöden i olika tider, på olika platser. Berätta om en annan bok som handlar om en kvinna i världen som du tycker är läsvärd!
Björn Ranelids bok Hjärtat som vapen tycker jag att alla borde läsa. Den handlar om Julia från barndom fram till vuxen ålder. En bok med otroligt fin handling och ett levande språk.


The queen and I är en fantastisk bok om hur kungafamiljen i Storbritannien får omvärdera sitt liv då landet blir republik. Boken är skriven av Adrian Moles morsa Sue Townsend. Berätta om en annan bok som handlar om en drottning!
Kan inte direkt komma på någon drottningbok som jag har läst utan den första titel jag kommer att tänka på är Drottningens Chirurg av Agneta Pleijel. Har inte kommit mig för att läsa den, men den har intresserat mig länge...


Qué?
Berätta om en bok som du inte alls förstod dig på.
Det finns en hel del böcker som jag läst och absolut inte kunnat förstå hysterin omkring. Hundraåringen är ju ett exempel. Lust av Elfriede Jelinek är ett annat exempel. Sååå värdelös!


Och till sist gör jag det lite lätt för mig och ber dig berätta om en författare eller bok på Q.
Jag har inte så många Q-författare att välja på. Kan bara komma på en enda som jag har läst. Qiu Xiaolong. Läste ju En röd Hjätinnas död för ett tag sedan. Ingen bok att rekomendera!


Kommentarer
Postat av: enligt O

Ranelid var det länge sedan jag läste. Blir mätt av honom utan att läsa, då han syns och hörs överallt.

2010-09-04 @ 15:15:59
URL: http://www.enligto.se
Postat av: Therese

Ja, det kan jag hålla med om. Är med honom som med Gardell. Älskar böckerna men själva författaren....

2010-09-05 @ 18:53:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0