Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann - Jonas Jonasson

Den här boken har legat etta på Bokustoppen i många många
veckor. Det kan ju inte annat än att ge mig höga förväntningar.
Jonas Jonasson lever dock inte riktigt upp till dessa förväntningar
med sin Hundraåring.

På sin 100:ade födelsedag rymmer Allan Karlsson från
äldreboendet där han bor. Han fruktar den kommande
uppståndelsen. Han kliver helt enkelt ut genom fönstret
och försvinner spårlöst. På resecentrum en bit från boendet
kommer han av en ren slump över en resväska med
50 miljoner kronor i. Vad han inte vet är att pengarna tillhör
ett kriminellt MC-gäng. Det här blir starten på en riktigt
katt- och råttalek med ett och annat dödsfall och en hel
del nya bekantskaper för Allan.


I flera recensioner kan man läsa att det här är årets roligaste bok, men njae... Jag vet inte. Skrattade mig inte precis igenom den. Visst är han klurig den där Allan och han lyckas ju alltid komma undan på ett eller annat sätt, men mina förväntningar var nog lite för höga redan från början. Historiska tillbakablickar blandas med nutid genom hela handlingen och jag måste säga att de historiska kapiteln inte direkt fångade mitt intresse. Skummade till slut bara igenom dessa sidor. Nej, det här var lite av en besvikelse och jag kan inte riktigt förstå all uppmärksamhet som den har fått!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0