Jorden runt - Hemma igen

Nu har jag återvänt hem igen efter en mycket trevlig jorden runt resa. Nu håller jag mig hemma i ungefär en månad sen drar vi ut på en ny färd runt jorden. Ser mycket fram emot detta! Tack Lyran för det här jätteroliga upplägget!

Böckerna med fetstil är dem jag valde att läsa under resan!

Östeuropa i Maj:
Franz Kafka (Tjeckien) - Förvandlingen
Herta Müller (Rumänien) - Hjärtdjur
Alexandr Solzjenitsyn (Ryssland) - En dag i Ivan Denisovitjs liv

Mellanöstern i Juni:
Abraham B. Yehoshua (Israel) - Kvinnan i Jerusalem
Suad Amiry (Palestina) - Sharon och min svärmor
Khaled Hosseini (Afghanistan) - Tusen strålande solar

Asien i Juli:
Kiran Desai (Indien) - Bittert arv
Gao Xingjian (Kina) - Ensam människas Bibel
Haruki Murakami (Japan) - Norwegian Wood

Oceanien i Augusti:
Doris Pilkington (Australien) - Rabbit-Proof Fence
Patrick White (Australien) - Tant Theodora
Keri Hulme (Nya Zeeland) - Benfolket

Sydamerika och Västindien i September:
Gabriel García Márquez (Colombia) - Översten får inga brev
Roberto Bolaño (Chile) - Om natten i Chile
Maryse Condé (Guadaloupe) - Färden genom mangroven

Nordamerika i Oktober:
Toni Morrison (USA) - Älskade
Philip Roth (USA) - Envar
Margaret Atwood (Canada) - Oryx och Crake

Afrika i November:
Chinua Achebe (Nigeria) - Allt går sönder
Nadine Gordimer (Sydafrika) - Min sons historia
Tayeb Salih (Sudan) - Utvandringens tid

Västeuropa i December:
José Saramago (Portugal) - Blindheten
Virginia Woolf (England) - Mrs Dalloway
Per Petterson (Norge) - Ut och stjäla hästar


Både Oryx och Crake och Utvandringens tid var överraskande bra! Största besvikelsen var helt klart Mrs Dalloway...

Kommentarer
Postat av: Lyran

Jätteroligt att du hängt med hela vägen runt!

2010-01-01 @ 14:11:59
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: Therese

Självklart! Tyckte verkligen om den här idén och tänker hänga med nästa resa också som sagt!

2010-01-01 @ 17:10:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0