En ny enkät

Jag hittade en ny enkät hos Ett hem utan böcker. Men från början kommer den härifrån!

1. Varför läser du?
Framförallt som avkoppling kan jag nog säga, och lite för underhållningens skull också kanske. Jag tycker att det är otroligt skönt och avkopplande att lägga sig i sängen eller i soffan och fly världen med en riktigt bra bok en stund.


2. Vad tycker du är förbjudet inom litteraturen?

Svår fråga. Kanske det här med uppföljare på uppföljare på uppföljare... En annan högaktuell sak är ju det här med ärlighet i självbiografiska böcker och böcker som bygger på sanna historier. Uppger man att boken är autentisk så ska den också vara det!

3. Vad är ett måste?
Oj, det var svårt... Jag uppskattar böcker som griper tag i en redan från början. Den röda tråden anser jag också viktig!


4. Vilket är viktigast när du intresserar dig för en bok: popularitet eller status?

Jag försöker läsa både ny och gammal litteratur så jag vet inte riktigt vad jag skall svara här! Men visst blir det mycket av den mest populära litteraturen!


5. Vilken författare har betytt mest för dig? Varför?

Det kan jag nog inte svara på. Jag har ingen särskild favoritförfattare heller! Liza Marklund var inkörsporten till deckargenren så kanske hon då. Jag har fortsatt att köpa och läsa hennes böcker!

6. Vilken redan existerande bok borde det varit du som skrivit?
Böckerna om Narnia kanske. Eller någon annan bra barn- eller ungdomsbok!

7. Har du, när du läst klart en bok, varit arg på hur den slutat och velat skriva om slutet, en karaktär eller liknande?
Ja, det hände ju ganska ofta att man retar sig på olika slut. Det senaste jag kan komma på var slutet på Vila på gröna ängar!

8. Finns det någon bok du gillar som du aldrig skulle råda någon annan att läsa? Vilken?
Nej, det jag gillar vill jag ju såklart att andra också skall läsa. Även om nu inte dem skulle gilla det i sin tur!


9. Om du fick bestämma, vem skulle du ge Nobelpriset i litteratur?

Joyce Carol Oates kanske. Men allra helst Astrid Lindgren!


Kommentarer
Postat av: Magisteruppsats

Se hit: Vi söker deltagare till vår magisteruppsats

Rubrik: Vuxnas upplevelser av skönlitteratur

Syfte: att ge en förståelse i vad vuxna män och kvinnor upplever i

mötet med skönlitteratur.



Vi söker personer som vill vara med i vår undersökning. Vi vänder oss till dig som skriver och läser bokbloggar, eftersom vi vet att du har ett stort läsintresse och är van att uttrycka dina tankar om böcker. Ditt deltagande innebär att du för läsdagbok under två månaders tid, och läser minst fyra böcker i månaden. Vi avslutar perioden med en mindre informell intervju via e-post, som handlar om din läsdagbok. Deltagandet är helt över nätet, och du väljer själv de böcker du vill läsa.



Vi som behöver din hjälp är två studenter som läser Biblioteks- och informationsvetenskap på Högskolan i Borås. Dina uppgifter och dina svar kommer att behandlas så att inga obehöriga får tillgång till dem, och i den färdiga uppsatsen kommer du självklart att vara anonym. Vill du ta tillfället i akt och bli mer medveten om din egen läsning? Tveka inte att anmäla ditt intresse!



För mer information om studien, kontakta oss på mailadress:

[email protected]

Hälsningar Ingrid Lycksén och Jeanette Sandström

Högskolan Borås Institutionen för Biblioteks- och informationsvetenskap

Handledare: Kersti Nilsson

2009-02-16 @ 17:58:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0