Oliver Twist - Charles Dickens

Klassikersommaren har väl gått sådär! Nu har jag i allafall läst Oliver Twist, en av böckerna jag valde. För många många år sedan såg jag den som teater så det var nu riktigt intressant att få läsa den i sin helhet!



Det är väl knappt att Oliver Twist behöver någon närmare beskrivning, men jag kan väl berätta lite om den i allafall. Ett tag efter att lilla Oliver fötts dör hans mor. Oliver får växa upp i kommunens fattighus. När han är gammal nog att börja arbeta hamnar han som lärling hos en begravningsentrepenör där han också får bli inneboende. Efter en dispyt mellan honom och en av dem andra lärlingarna rymmer Oliver och han har siktet inställt på London.
I London hamnar han ganska genast i klorna på den ökände skurken Fagin. Han lär upp barn till proffsiga ficktjuvar och tänker göra så med Oliver också. Men Oliver som inte alls trivs i dessa kriminella kretsar kämpar för att finna en väg bort...

Jag är riktigt nöjd efter den här läsupplevelsen. Tycker att det är en bra bok med en hel del viktiga inslag. Jag blir faktiskt riktigt sugen på att se filmen!

Jag har tidigare läst En julsaga av Dickens. Jag tyckte ju bra om den boken också, så jag kanske borde satsa på ännu fler Dickens?! Förslag någon?

Här kan du se vad andra deltagare i utmaningen har läst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0