I taket lyser stjärnorna - Johanna Thydell

Då var andra boken i den prisbelönta utmaningen hos Bokmärkt utläst. Som bekant valde jag Augustprisvinnare i barn- och ungdomsklassen. Johanna Thydell fick priset 2003 med sin bok I taket lyser stjärnorna. Boken blev också filmatiserad.

Jenna Wilson är 13 år. Hon är bästa kompis med Susanna,
bor ensam tillsammans med sin
mamma och är dödligt
förälskad i Sakke.
Jenna är som andra 13-åringar är mest, förrutom en sak...
Hennes mamma är döende
i cancer och blir bara sämre
och sämre. På
Jennas rum sitter stjärnor i taket som lyser
i mörkret. Under en av dessa stjärnor finns en dikt;

Om du dör mamma, då tar jag självmord.

Samtidigt börjar Jenna bekymra sig för sitt utseende
och kärleken. Sakke är mest intresserad av Ullis-Knullis -
den snyggaste och populäraste tjejen i klassen. Hur ska
Jenna någonsin kunna få Sakke intresserad? Hon som
håller på med hästar. som inte har några bröst och som
inte ens har varit på fest någon gång...


Det här var en fantastiskt bra ungdomsbok. Den gick snabbt att läsa ut och jag har även hunnit med att titta på filmen, som jag faktiskt hittade på YouTube om någon annan skulle vara intresserad!?
Johanna Thydell har skrivit fler populära ungdomsböcker och jag blir onekligen lite sugen på att läsa mer av henne. Jag har själv förlorat min mamma i cancer och det blöder i mitt hjärta när jag läser om Jenna.

Kommentarer
Postat av: Elina

Jag tycker boken är jättebra! Johanna Thydells sätt att skriva gillar jag jättemycket!

2012-01-22 @ 15:27:01
URL: http://ielinashylla.wordpress.com
Postat av: Lena

Tycker att fler sådana böcker bör skrivas i Sverige! :D

2012-01-22 @ 16:16:54
URL: http://pocketworld.blogg.se/
Postat av: Hundöra

Jag har varit dålig på att följa upp hur det går för alla deltagare i utmaningen nu under Januari på grund av mycket jobb. Även mitt läsande har stannat upp lite, men det är roligt att se att ni andra fortsätter :) En månad kvar och det ser ganska bra ut.

2012-01-31 @ 08:08:49
URL: http://www.hundora.se/bokkupan/
Postat av: Bokparadiset

Åh, det är en fruktansvärt bra bok!

2012-01-31 @ 10:20:46
URL: http://bokparadis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0