Pojken i soffan - Sonya Hartnett




Jag har precis befunnit mig i Australien i Lyrans Jorden Runt. Valde här att läsa boken Pojken i soffan.


En äldre kvinna, Matilda, kommer hem till sitt lilla hus i Australien. Till sin stora förvåning sitter det en pojke i soffan i hennes vardagsrum. Matilda finner sig snabbt i besöket och bjuder gossen på fika. Med hjälp av alla sina minnessaker berättar hon sitt livs historia för pojken. Sin uppväxt som ensambarn med rika föräldrar, kärleken till den vilda och hemlösa pojken Fjäder och sitt sökande vuxenliv.

Det här är en ungdomsbok som fick Alma-priset 2008. Det är en ganska kort, men intensiv berättelse. Vardagsberättelser blandas med saga och vi får höra om talande djur och andra skogsväsen. Det här är en lite mystisk och samtidigt vemodig bok. Från början förstod jag mig inte riktigt på den, men nu såhär i efterhand är jag glad att jag läste den. Den dröjer sig faktiskt kvar! Jag är absolut inte främmande för att läsa mer av Hartnett, tvärtom! Och att den klassas som ungdomsbok!? Jag vet inte, tycker den kan läsas av alla, gammal som ung. Den är tänkvärd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0