Hjärtdjur - Herta Müller



Den rumänska författaren Herta Müller fick Nobelpriset i litteratur 2009. Precis som med så många andra pristagare var det här också en något speciell och lite svårläst historia.

Boken utspelar sig under Ceauşescu-regimens tid i Rumänien. Vi får möta fyra studenter, bokens berättarjag, Kurt, Edgar och George, som är väldigt goda vänner. Tillsammans läser de böcker och skriver provocerande dikter. De jagas av polisen Pjele och hans hund med samma namn som han själv. Efter studietiden skiljs vännerna åt och hamnar på lite olika platser. De håller främst kontakten genom att skriva brev till varandra med hjälp av speciella koder, såsom ordet nagelsax och olika hårstrån. Efter hand möts de alla igen..

Som jag skrev inledningsvis brukar jag tycka att de flesta Nobelpristagare är tråkiga och svårlästa. Den här var också en aning svår, men inte på ett tråkigt sätt. Jag håller med flera andra bloggare om att det inte är en bok man sträckläser, man behöver läsa i den lite i omgångar för att kunna smälta och analysera innehållet. Författaren skriver med ett väldigt luddigt och lite poetiskt språk. Kanske är det just det som gör att det känns svårt för mig. Har ju som bekant lite svårt för poesi. Jag tror att Hjärtdjur är en sådan bok man skulle kunna läsa om flera gånger och ändå hitta nya infallsvinklar och budskap varje gång. Dock nöjer jag mig här.. Jag kommer inte läsa den igen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0