Askungar - Kristina Ohlsson

Varför har jag inte läst den här tidigare?!! Kristina Ohlssons
debut Askungar är det bästa jag har läst på mycket länge!

En liten flicka försvinner spårlöst från ett X2000-tåg
på Stockholms centralstation. Flickans mamma missade
tåget någon station tidigare efter att ha gått av tåget för
att ringa ett samtal. Alex Recht, Peder Rydh och
Fredrika Bergman är några av personerna som blir
inkopplade på fallet. Ganska omgående riktas alla
misstankar mot flickans fader som haft ett minst
sagt stormigt förhållande med modern. Förövaren
visar ganska snart att han ligger långt före polisen
och fallet trappas upp på ett fasansfullt sätt. Nu gäller
det att lägga i en extra växel innan fler faller offer för
ondskan!
Parallellt med den här berättelsen får vi även följa ett
antal övriga personer. Nora, som numera lever med
skyddad identitet, efter att ha lämnat sin fd pojkvän
efter långvarig misshandel och hot. Vi lär också känna
Jelena, en vilsen själ som nu lever i en destruktiv relation
med "Mannen".

Det här var en riktig bladvändare. Den var precis så som jag tycker att en bra kriminalroman ska vara - högt tempo, många villospår och en rafflande upplösning. På ett perfekt och inte alltför förutsägbart sätt vävs alla paralleller samman. Uppskattar också att man får lära känna huvudpersonerna lite mer på djupet och följa med lite vid sidan om polisarbetet. Kort sagt, det här är en lysande debut!
Jag kommer absolut fortsätta läsa fler böcker i serien om Fredrika Bergman och hennes kollegor.

Kommentarer
Postat av: Monika

Jag har också nästan precis läst Askungar och gillade den jättemycket. Du får se det så att vi har kvar detta läsäventyr att se fram emot :)

2011-10-19 @ 18:29:54
URL: http://bokslut.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0