Nio gånger Pinter - Harold Pinter

Har hamnat lite efter i min Nobelpristagarutmaning, men nu är jag iallafall färdig med Harold Pinter. Valde att läsa Nio gånger Pinter.

I den här samlingen är nio pjäser samlade. Närmare bestämt
Aska, Monolog, Landskap, Dvärgarna, Hemkomsten, Bergens
språk, Det värker lite, Ett slags Alaska och Fastighetsskötaren.

I Hemkomsten från 1964 möter vi en sjuttioårig man och
hans söner. Den ena sonen Teddy har under en längre tid
befunnit sig i Amerika och kommer nu hem med sin hustru
Ruth. Det är natt vid hemkomsten och nästa dag mörs Ruth
av ett heskt välkomnande. Teddys far Max ifrågasätter vad
det är för luder sonen har släpat hem och med en gång
förvandlas Ruth till någon slgas handelsvara som ska
prostituera sig för att försörja bröderna och deras far.
Teddy återvänder så småningom till staterna, utan sin hustru.

En helt absurd historia måste jag säga. Trots det var det här en av
de pjäser i boken som föll mig mest i smaken.

I Ett slags Alaska från 1982 startar pjäsen när en kvinna, Deborah, plötsligt vaknar upp efter en väldigt lång tids koma. Hon har varit sovande i 29 år. Vid uppvaknandet finns "skötaren" Hornby vid hennes sida. Helt oförstående om tidens gång och vad som har inträffat tror Deborah att hon fortfarande är tonåring. Men när hon får se sin syster Pauline som numera är dryga fyrtio anar hon nog ändå...

Det här var en ganska kort pjäs, men även den föll mig i smaken.

Det är lite speciellt att läsa pjäser. Man kan inte läsa för långa stycken på en och samma gång utan måste pausa lite emellanåt. Jag är inte särskilt beläst i den genren, men tyclker att det är ganska intressant. Minns ni för några år sedan när jag var med i en läsutmaning, Klassiska pjäser. Intressant! Kanske borde man ta upp den här utmaningen igen!?

Nåväl, fler Pinter blir det nog ändå inte för min del. Några av pjäserna förstod jag ingenting av...

Kommentarer
Postat av: Emmas Bokhylla

Hmm, jag har aldrig last Pinter, borde kanske prova?

2011-05-07 @ 09:32:40
URL: http://emmasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Therese

Njaeee... Jag läste den mest för att jag håller på at försöka läsa alla pristagare. Men visst, det är lite kul och annorlunda med pjäser! =)

2011-05-07 @ 10:05:06
Postat av: Fru E

Tror aldrig att jag har läst en endaste pjäs i hela mitt liv (bortsett från skolpjäser, men då var jag ju med och spelade själv). Det verkar så svårt, tycker jag!

2011-05-07 @ 10:35:47
URL: http://frue.bloggsida.se
Postat av: Therese

Fru E

Testa! Det är lite annorlunda, men inte svårt direkt. Just Pinter var väldigt tydlig och man såg exakt scenen framför sig. Han beskrev väldigt tydligt rummet och all rekvisita osv! Inte som i böcker där man själv målar upp en bild och där man läser in en del info mellan raderna så att säga..

2011-05-07 @ 19:47:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0