Illusionernas bok - Paul Auster

Jag hade nog för höga förväntingar på Auster eftersom han hyllas både här och där av andra bloggare och kritiker! Den här boken fanns med som val i Lyrans Jorden Runt förra året när vi besökte Nordamerika och jag bestämde mig direkt för att läsa den! Kanske för att den redan fanns i mina ägor, eller kanske just därför att jag läst så mycket gott om den! Jag vet inte!?

Boken handlar i allafall om läraren och författaren David Zimmer. När bokens handling tar sin börjar han David just förlorat både sin fru och sina två söner i en flygkrasch och hela hans liv har vänts upp och ner. Han hamnar i en djup depression... Men så en dag, av en slump, ser han en film på TV av skådespelaren och regissören Hector Mann. Det här bli en vändpunkt för David och han bestämmer sig för att ta reda på allt han kan om den numera bortglömda och dessutom försvunna Hector Mann.
Ett tag efter att Davids verk publicerats får han ett brev från en kvinna som påstår sig vara Hector Manns fru. David är tveksam. Hector Mann har ju varit försvunnen i nästan 60 år. Men så en dag står Alma utanför dörren och det här blir början på ett känsloladdat äventyr för David Zimmer.


Som jag skrev inledningsvis blev jag lite bsviken på den här historien som skulle vara så himla storartad. Det gick trögt att ta sig igenom den och det mest intressanta i boken var de stycken som handlade om David i nutid. Kapiteln om Hector Mann och hans liv och levene kändes ganska ointressanta för min del. Framåt slutet av boken hände det dock något och hela handlingen hamnade i en annan dager. När jag läst ut den låg jag och funderade en stund och plötsligt slog det mig att " Ja, det här är en väldigt fin och vacker historia"! Kanske borde jag ge Auster ännu en chans?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0