Thereses tillstånd - Hanne Vibeke Holst



Jag tog mig genast an trilogitmaningen och bestämde mig för att läsa Hanne Vibeke Holst böcker om Therese Skårup. Den här, den första boken i serien, heter Thereses tillstånd och kom ut år 2000. Köpte den då och läste den också, men minns ingenting av den märkte jag nu! Läste dessutom inte fortsättningen så det här blir intressant.

Therese arbetar som TV-reporter och är en ganska framgångsrik sådan. Hon är singel och lägger ner hela sin själ i sitt arbete. Hennes mål är att få jobbet som utrikesreporter i Moskva och hon vet att målet är nära. Men så träffar hon Paul Weber, känd som en riktig kvinnokarl, och blir en aning motvilligt förälskad. De inleder ett förhållande och Paul vill både flytta ihop och skaffa barn. Therese är dock tveksam, men så upptäcker hon att hon är gravid... Paul blir överlycklig, men Therese är mer tveksam. I samma stund blir hon erbjuden att resa till Moskva för ett jobb.. Måste hon välja mellan sitt arbete och familjelivet?

Trots att vi är namne, jag och Therese, är vi otroligt olika! Redan från första stund retar jag mig på henne och tycker inte om på vilket sätt hon äventyrar sitt och Pauls lilla barn. Både röker och dricker.. Nåväl, annars tycker jag det är en ganska medelbra bok. Ingen historia som lägger sig i minnet direkt. På baksidan står det att det här ska vara en humoristisk bok, men det upplever jag inte alls. Har i allafall inte skrattat en enda gång! Tar nu ett litet uppehåll innan jag börjar med nästa bok i serien, Det verkliga livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0