Jenny - Sigrid Undset



Jag hamnade hopplöst efter med min Nobelutmaning 2010, men kör vidare ändå! Sigrid Undset var överraskande bra måste jag säga! Har läst mycket gott om boken Jenny på flera bokbloggar, men hade ändå inga större förväntningar på den!

Boken handlar om Jenny Winge, en ung norska som vid bokens början befinner sig i Rom där hon målar tavlor. Här lever hon bla tillsammans med väninnan Fransiska. Jenny har aldrig varit kär, men plötsligt uppenbarar sig Helge Gram och dessa två inleder ett förhållande. Så småningom åker Jenny och Helge tillbaka till Norge och här introduceras Jenny för sina svärföräldrar. Jenny känner med en gång av den bitska stämningen i familjen och hon börjar dessutom mer och mer tvivla på sitt förhållande med Helge. Fortsättningen blir en aning stormig och slutar i tragedi...

Ja, det här föll mig i smaken. Lagom lättläst och ett härligt levande språk. Jag känner genast sympatier för Jenny och gillar henne från första stund! Boken måste fått stor uppmärksamhet när den kom ut 1911!?

Kommentarer
Postat av: Caroline

Tack för en bra blogg!

Jag är en boktokig 26-åring som febrilt letar efter bokbloggar och läsecirklar/bokcirklar på nätet. Känner du till någon bra? Tips och råd?



Tack på förhand!

2011-01-11 @ 21:15:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0