Fladdermusmannen - Jo Nesbø

Jo Nesbø lyckades ju knipa förstaplatsen på Bokuslistan under en vecka åtminstone! Eftersom jag inte tidigare läst något i serien om Harry Hole så valde jag att läsa den första boken i serien, Fladdermusmannen. Jag har ju hört mycket gott om dessa böcker så visst hade jag lite förväntningar när jag började läsa!

Boken är alltså den första i serien om den norske polismannen
Harry Hole. Just den här boken utspelar sig dock i Australien.
Hole, eller Holy, som han väljer att kalla sig i Australien, kallas
till Sydney efter att en norsk kvinna hittats mördad. Ganska
snart förstår Hole och hans australiensiska kollega Andrew
Kensington att de har att göra med en slipad seriemördare och
Harry Hole hamnar mitt i händelsernas centrum.
Det blir en
utredning som blir långt ifrån problemfri och slutet är verkligen i en
klass för sig.

Oj, var min tanke efter att ha läst den här boken. Upplever den som ganska
brutal och det är nästan så att man glömmer bort att andas under de sista
kapitlen. Harry Hole är verkligen en märklig människa och han liknar ingen
annan polis jag träffat på i kiriminalromanernas värld. Ändå kan jag inte låta
bli att tycka om honom och känner ett starkt behov av att fortsätta serien!

Kommentarer
Postat av: Annika

Låter lovande! Den här och Kackerlackorna finns uppskrivna i min att läsa lista till läsutmaningen Deckare jorden runt. Visst har jag läst mycket gott om både Nesbö som Harry Hole men hittills är dessa båda herrar ett outforskat kapitel för mig.

2011-01-30 @ 15:39:43
URL: http://alkb.se
Postat av: Therese

Du kommer säkert inte bli besviken Annika! Jag tänker fortsätta med serien. Ska nog gå in och kolla in din utmaning litegranna. Låter som något intressant!

2011-01-31 @ 11:33:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0