Dinosaurie Dino och hans vänner - Städdagen

Idag dök den nyaste boken av Aleksandar-Pal Sakala upp i brevlådan. Den här gången handlar berättelsen om ett högst aktuellt ämne - nämligen miljön och utsläpp.



Dino och Dragan befinner sig precis som vanligt i Skogen. Det är skräpigt i skogen efter vintern och de bestämmer sig för att samla ihop alla sina vänner för att anordna en riktig städdag. Av en händelse springer de på ett rymdskepp och två kossor som berättar att de är här för att hämta växter till sin planet. Där har nästan allting dött på grund av alla utsläpp. Och inte vilka utsläpp som helst... - Det är kossornas pruttar som gjort att det har blivit svårt att andas!

Ett roligt och finurligt sätt att förklara det här med gaser och utsläpp för barn. När jag läste den här boken blev jag först skeptiskt när det plötsligt blev lite sci-fi över det hela med rymdskepp och rymdkossor, men sen ändrade jag snabbt uppfattning! Kanske är det här rent av den bästa av böckerna i serien. Som sagt, ett högst angenämt ämne!

I serien om Dinosaurien Dino och hans vänner har jag tidigare skrivit om;
Fotbollsdagen
Den magiska draken från landet Simsala
Triss och Tess och Dinos kärleksproblem
Berättelsen om den kloka ugglan Magnus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0