Den sista läsaren - David Toscana

Som bekant har jag legat ganska efter i Lyrans Jorden Runt-resa. Jag är precis färdig med min Sydamerikaresa och jag har befunnit mig i landet Mexico tillsammans med boken Den sista läsaren skriven av David Toscana.

Boken utspelar sig under en torrperiod i en liten mexikansk by vid namn Icamole. Remigio hittar en död flicka i sin vattenbrunn. Han berättar för sin far, bibliotikarien Lucio, om fyndet. Lucio är en ensam typ som lever för sina böcker. Genast börjar han spekulera i dödsfallet och hävdar att svaret på gåtan finns gömt i böckernas värld.

En något udda historia måste jag säga. Men ändå har den något som gör att jag fastnar. Språket har ett otroligt flyt - Det är vackert. Det är ganska svårt att få grepp om den här historien.. Den är enkel men ändå fin!
Det här är nog ingen bok som kommer fastna i mitt minne direkt, men jag återkommer gärna till författaren ifråga vid ett senare tillfälle!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0