Himlen i Bay City - Catherine Mavrikakis

baycityJag har nu precis befunnit mig i Nordamerika i Lyrans Jorden Runt. Valde här att
läsa boken Himlen i Bay City. Ett ganska självklart val för min del då jag läst
så otroligt många positiva inlägg om den här boken på måna bloggar!

Boken handlar om Amy som växer upp i staden Bay City under 60- och
70-talet. Hon bor i ett hus gjort av plåt tillsammans med sin mor och
sin mosters familj. Amys äldre och dödfödda syster Angie har också
en roll i handlingen. Hon sörjs av alla och Amy har egentligen aldrig
kunnat konkurrera med henne om sin mors kärlek. Familjens bakgrund
hålls hemlig inför andra och även för Amy. Men hon förstår så småningom
att hela hennes släkt blivit ihjälgasad under 40-talet i Auschwitz. Amy
är en egensinnad flicka och har svårt att hitta sin egen identitet. Den
4 juli 1979 fyller Amy 18 år. Hon är trött på sin familj, alla hemligheter
och på sitt eget liv. Hon har bestämt att himlen ska brinna!

Oj, vilken läsupplevelse. Jag är verkligen beredd att stämma in i alla andra bloggares hurrarop! En otroligt bra bok. Så himla genomtänkt och välskriven. Dåtid blandas med nutid på ett perfekt vis. Jag känner otroligt starkt för Amy genom hela handlingen. Hon kommer följa mig länge...
Missa inte den här boken för allt i världen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0