En julsaga - Charles Dickens

Charles Dickens gamla klassiker En julsaga blev ju den bok som blev framröstad som Världens juligaste bok hos Bokdjungeln.



Det är juletid i 1800-talets London och den rika och fruktansvärt snåla affärsmannen Ebenezer Scrooge står i handlingens centrum. Han avskyr julen och tycker att det mesta bara är humbug.
En natt uppenbarar sig Marley, hans gamla avlidna affärskompanjon, för honom och varnar honom om att han under nästkommande natt kommer få besök av tre andar. Om han inte ändrar sitt egoistiska beteende så kommer han efter sin död för alltid vara fjättrad vid en gigantisk kedja.
Klockan blir ett nästkommande natt och den första anden uppenbarar sig. Det är föregående julars ande och han tar med sig Scrooge på en tidsresa genom barndomens jular.
Nästa ande är Nuvarande julars ande och sist möter Scrogge således Framtida julars ande. Andarnas uppgift är att omvända Scrooge till att bli en bättre människa, men kommer dem att lyckas?

Det här var julmys på hög nivå. Älskade den här versionen med illustrationer av Roberto Innocenti.
Någon riktig julstämning gav den väl inte direkt, men temat i boken är ju väldigt juligt och mysigt. Julen är ju omtänksamhetens tid!
Men är den då "Världens juligaste bok"?! Njaeeee, jag upplevde inte att miljön var så julig. Då har jag nog läst många andra "juligare" böcker.
Jag är i allafall glad att jag läste den här gamla klassikern och nu väntar jag ivrigt på nästa månads tema hos Bokdjungeln!

Kommentarer
Postat av: Evalinn

Oh, jag tycker om den här! Måste intagas varje jul i någon form; teater, film, bok... :-)

Postat av: Hundöra

Hej, Tänkte höra hur det går för dig med bokutmaningen Prisbelönt. Själv har jag läst ut den första boken. Det vart Coraline av Neil Gaiman.

2011-12-29 @ 10:58:17
URL: http://www.hundora.se/bokkupan/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0