Lärarinnan i Villette - Ingrid Hedström

Den här boken hänger kvar ända sedan Deckarutmaningen 2010. Vad synd att jag inte tagit mig för att läsa den tidigare! Den var riktigt bra!

Plötsligt blir en gammal lärarinna överkörd och dödad i den belgiska staden Villette. Vad som först verkar vara en olycka visar sig ganska snart vara ett mord. Martine Poirot, undersökningsdomare, får fallet på sitt bord. Efterhand som Martine gräver i den gamla lärarinnans liv förstår hon att damen dolde en hemlighet som till varje pris måste förbli just en hemlighet. Martines man, Thomas, arbetar som historiker och har precis upptäckt en mycket gammal massgrav. Hur har detta kunnat hållas hemligt i alla år? På varsitt håll arbetar de båda flitigt med att gräva i historien.

Ja, det här var finfint! En trevlig första bekantskap med Ingrid Hedström som absolut gav mersmak. Jag gillar de två parallella historierna som vävs ihop på ett skickligt sätt.
Från början hade jag svårt att hålla isär alla belgiska platser och namn, men tack och lov har författaren varit generös nog att börja boken med en sammanställning över alla personer i handlingen. Den har jag fått använda flitigt! Kanske var det problemet med att hålla isär namnen som gjorde det svårt att lista ut hur allt hängde samman, för jag hade verkligen noll koll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0