Jessika Jungs saknad - Elisabeth Gilek

Sakta men säkert börjar jag närma mig slutet på 2010 års Deckarutmaning. September månads författare var Elisabeth Gilek och jag valde att läsa hennes debut Jessika Jungs saknad. Har sett om boken på en hel del bloggar, men har aldrig fått för mig att läsa den! Men nu så...

Jessika och Johan har bara varit tillsammans i ett par månader när han blir knivskuren och dödad under ett arbetspass som väktare i Solna. Parallellt med polisens utredning börjar Jessika utföra sina egna efterforskningar och trådarna leder till tugnt kriminella gäng i undre världen. Vad har egentligen dem med Johan att göra? Hur bra kände hon honom egentligen?

Det här är en debutbok men för den sakens skulle är Gilek ingen nybörjare. Hon har skrivit flera manus till dramatiseringar som visats på TV. Det här märks av lite i boken tycker jag. Jag kan absolut tänka mig den här boken som film eller TV-serie. Rafflande och spännande med ett oväntat slut. Jag trodde mig vara säker på vem som var "skummis" i boken, men jag hade fel den här gången... Det här är absolut inte det sista jag läser av Gilek!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0