Alkemisten - Paulo Coelho

Under en vecka i våras låg i stort sett alla Coelhos böcker på Bokus topplista. Tydligen körde dem någon slags rea på hans böcker och Alkemisten hamnade därför i topp. Jag läste den första gången för flera år sedan, men eftersom det var före bloggens tid så passade jag på att läsa om den nu.




Boken handlar om Santiago, en ung pojke som lever som fåraherde uppe i bergen. Efter en återkommande dröm om att han skall finna en skatt vid pyramiderna i Egypten ger han sig av och påbörjar en lång resa. Under färden träffar han på ett flertal olika personer som på olika sätt lär honom mer om världen och om livets mening...

Det är rätt fascinerande hur lite man kan komma ihåg från en bok såhär ett par år efter att man läst den första gången. Jag kan ärligt säga att jag inte minns ett dugg från den här boken. Det var som att läsa en helt ny historia. Språket är otroligt enkelt och egentligen är även handlingen väldigt lätt och intetsägande. Det händer egentligen inte så mycket.
För mig kan det kännas lite konstigt att boken har fått sådan oerhörd uppmärksamhet över hela världen. Den lämnar faktiskt mig ganska oberörd och måste ha gjort det första gången jag läste den också eftersom jag totalt har glömt bort handlingen och dessutom inte har läst något mer av författaren i fråga.

Kommentarer
Postat av: Feuerzeug

Jag önskar att jag varit oberörd av Alkemisten. Istället blev jag fly förbannad när jag läste den. Så många hade hyllat Coelho och särskilt Alkemisten i så många år. Till slut får jag ett ryck, köper en massa Coelho, börjar med Alkemisten och avskyr den.



Sedan dess har jag läst lite mer Coelho och ett par av hans böcker tycker jag verkligen om (Veronika bestämmer sig för att dö och Elva minuter), men de flesta är lika dryga och irriterande som Alkemisten.



Jät-te-be-svi-ken. Sedan dess är jag ännu försiktigare med att följa en hype. =)

2010-09-17 @ 23:13:48
URL: http://feuerzeug.wordpress.com
Postat av: Therese

Jag har Veronika stående i bokhyllan, men har alltså inte varit särskilt sugen på att läsa den. Men jag kanske borde nu då om den är bättre.. Jag har otroligt svårt att förstå hysterin runt Alkemisten måste jag säga...

2010-09-18 @ 11:11:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0