Svart som natten - Ann Cleeves

En av författarna i deckarutmaningen under juli månad var Ann
Cleeves
. Hennes första bok i ordningen är Svart som natten
och den har jag haft i mina ägor ganska länge - oläst. Så det
passade ju perfekt!

Boken utspelar sig på Shetlandsöarna och det är kommissarie
Jimmy Perez som innehar huvudrollen. En kall januarimorgon
hittas en ung flicka mördad, strypt med sin egen halsduk.
Bland invånarna sprids rykterna med rekordfart och automatiskt
blir Magnus Tait, en av ortens udda personligheter, misstänkt för
mordet. Jimmy Perez struntar dock i dessa spekulationer och
börjar kartlägga mordet bit för bit. Har det här mordet något att
göra med försvinnandet av en ung flicka för 8 år sedan?
Vem i
den lilla byn, där alla känner alla, är egtnligen mördaren?

Det här var en bra deckare. Många lösa trådar som vävs ihop på ett skickligt sätt. Jag hade absolut ingen aning om vem som kunde vara mödaren. Ett oväntat och överraskande slut. Händelser och personer beskrivs på ett sådant sätt att man både känner avsky och stark sympati för dem.
Det här gav verkligen mersmak och jag hoppas inte det dröjer för länge innan jag får läsa om Jimmy Perez igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0