Sömntuta - Mark Billingham

Mark Billingham har gett ut massor av böcker och jag tror baa att jag har hört gott talas om honom. Sömntuta är hans debut och det var juni månads författare i Enligt O:s deckarutmaning!


Sömntuta

Kommissarie Tom Thorne är bokens huvudperson. Tre unga kvinnor dör av stroke vilket osar mord lång väg. Vid närmare undersökningar finner man sömnmedel i kvinnornas blod och en gigantisk mordutredning tar fart. Polisen famlar i blindo ända tills ytterligare en kvinna hittas - och överlever. Ett misstag av mördaren? Kvinnan hamnar på intensivvårdsavdelningen, helt oförmögen att kunna röra sig eller kommunicera. Det här blir en svår och långdragen utredning för Thorne och hans kollegor.

Det var med ganska höga förväntningar jag började läsa den här kriminalromanen men åsikterna om boken har skiftat under handlingens gång. Det har växlat lite fram och tillbaka, men slutligen tror jag att betyget får landa på "väl godkänd". Jag upplever historien en smula rörig emellanåt och språket är kanske inte det allra bästa. Nåväl, en ganska annorlunda och intressant handling som faktiskt är väldigt spännande emellanåt. Sista halvan av boken var den bättre halvan! Jag gillar även de korta inslagen där man får ta del av Alisons, den medvetslösa kvinnans, tankar kring omvärlden. Ett intressant inslag. Det här gav i allafall mersmak och jag kommer absolut läsa mer av Billingham! Offerlek är tydligen nummer 2 i serien om Thorne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0