Drottning Grågyllen - Moa Martinson




I Martinas klassikerutmaning var det dags att läsa Moa Martinson den här perioden. Valet stod mellan Kvinnor och äppelträd och Drottning Grågyllen. Vet inte särsilt mycket om författaren i fråga och har aldrig testat någon bok av henne. Nästan skandal ju.. Men nu valde jag iaf att läsa Drottning Grågyllen.

Boken tar sin börjar i slutet av 1800-talet när ett gäng barn skickas ut i skogen för att plocka lingon. Det är framförallt flickorna Anna och Klara som är bokens huvudpersoner. Anna har det något bättre ställt än vad Klara har det.
På sin skogsfärd träffar de Matilde, en kvinna som först gör barnen väldigt rädda, men som sedan visar sig vara en god matmor. Anna får tjänst hos henne och får där en trygg uppväxt framöver. Klara däremot hamnar först som piga hos en knektfamilj där hon blir mycket illa behandlad. Hon rymmer därifrån och hamnar sedan istället Törngårdsbonden och där får hon en lycklig tid. Annas och Klaras liv blir mer och mer olika varandras. Man får följa deras livsöden ända upp i vuxen ålder.

Jag tyckte ganska bra om den här boken, men visst skummade jag igenom vissa sidor som jag inte tyckte riktigt hade med handlingen att göra. Jag är i allafall inte främmande för att läsa fler böcker av Moa Martinson efter det här.Jag är verkligen glad att jag har ställt upp i läsutmaningen Klassiska kvinnor och jag hoppas på någon liknande utmaning under nästa år. Hade aldrig kommit mig för att läsa dessa böcker annars! Nu är det bara en författare kvar i år, men det får vänta ett litet tag nu!  


Kommentarer
Postat av: Cheap Jordans

Thank you for taking the time to publish this information very useful!

2010-12-29 @ 09:40:37
URL: http://www.nike2us.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0