Bokfrågornas ABC - del 19

Dags för en ny bokstav. Jag kör nu på bokstaven S.



1. Jag är en språknörd. Lika bra att erkänna att en boks språk har stor betydelse för vad jag tycker om den. Vilken författare har det bästa språket enligt dig? Det där med språket är egentligen ingenting som jag brukar bry mig så jättemycket om när jag läser, men ibland så... Björn Ranelids bok Hjärtat som vapen var en sån bok där jag verkligen förundrades över det vackra språket.

2. Det vimlar av syskon i böckernas värld. Vilka är dina favoriter? Jag gillar Marian Keyes böcker om systrarna Walsh. Längesen jag läste någon av dessa nu när jag tänker efter, men det är absolut en av mina chick lit favvisar!

3. Sagor hör barndomen till, men funkar även för vuxna. Vilken saga tyckte du bäst om som barn? Har du samma favorit nu? Jag lärde mig läsa ganska tidigt och har därför inga jättestarka minnen av sagor som mamma och pappa läste för mig. Men jag vet att jag tyckte mycket om Astrid Lindgren, böckerna om Elvis och böckerna om Hugo och Josefin av Maria Gripe. Nu är ju min son ganska liten ännu, men självklart vill man ju att han skall läsa och tycka om klassiker som Alfons, Emil osv... Kanske man lite undermedvetet styr bokköpen just ditåt!? =)

4. Jag läste Fallet Vincent Franke för någon vecka sedan och Christoffer Carlsson har gjort ett soundtrack till den. En spotifylista som du hittar här. Gör ett soundtrack till en favoritbok. En låt, fem, tio eller kanske fler. Oj, det där var svårt. Jag har absolut inget att komma med här. Förknippar aldrig musik med böckerna jag läser tyvärr..


Kommentarer
Postat av: enligt O

Musik och film är nog lättare än musik och böcker. Borde återvända till Ranlid snart. Han är bra.

2010-10-11 @ 12:41:04
URL: http://www.enligto.se
Postat av: Therese

Jag har bara läst just Hjärtat som vapen av honom, men tänker absolut läsa fler!

2010-10-11 @ 14:53:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0