Persepolis - Marjane Satrapi




I mars månad åkte resesällskpet till Mellanöstern och där har jag dröjt mig kvar ända tills nu. Inte förräns nu för en vecka sedan tog jag tag i Persepolis. Var lite tveksam i början då serier inte är min grej riktigt!

Det här är alltså en självbiografisk serie som tar sin början i Iran år 1979. Vi får följa Marjanes liv i det krigsdrabbade Iran, under hennes tid i Österrike, genom hennes stormiga ungdomstid och till slut när hon återvänder till sitt hemland i 2-årsåldern. Det hinner hända mycket under dessa år.

Jag har läst alla fyra delarna i rask takt. Tyckte om serien måste jag säga. Lärorik, gripande men samtidigt spännande. Kan rekomendera seriealbumet om man söker något snabbläst men smatidigt givande. Boken slutar i mitten av 90-talet och man kan ju inte låta bli att undra hur författaren lever idag, mer än 10 år senare!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0