En röd hjältinnas död - Qiu Xiaolong



Den här boken var februari månads bok i Deckarutmaning. Har gått otroligt segt att läsa den och jag är glad över att den äntligen är slut!

Boken är en politisk kriminalroman och huvudpersonerna är poliserna Chen och Yu. Guan Hongying, mönsterarbetare och partimedlem, hittas en dag mördad i en av Shanghais kanaler. Chen och Yu blir de ansvariga för fallet och det blir inte så lätt. Motgångarna avlöser varandra och det verkar inte finnas något motiv till mordet. Ingen verkar dessutom känna Guan närmare. Varken kollegor, partimedlemmar eller grannar har någon information att tillföra fallet.

Som jag sa är det skönt att den här boken äntligen är slut. Jag hade sanslöst svårt att få grepp om den på grund av alla kinesiska namn och platser som omnämns. De flesta namn låter liknande och det var lätt att blanda ihop olika personer med varandra. Jag kommer troligtvis inte läsa mer av Qiu Xiaolong. Politisk litteratur är inget som intresserar mig överhuvudtaget.

Kommentarer
Postat av: Annika

Den här boken läste jag för flera år sedan men jag minns inte så mycket av den. Nästan ingenting om jag ska vara ärlig. Däremot kommer jag ihåg att jag tyckte den var bra och att jag gärna skulle läsa någonting mer av den författaren. Detta har jag dock inte gjort och vad det kan bero på kan jag bara sia om.



Jag håller med dig om att de kinesiska namnen på såväl personer som platser inte direkt underlättar läsningen.

2010-05-19 @ 19:55:04
URL: http://alkb.se
Postat av: Therese

Nej, jag fick helt tiden bläddra tillbaka för att kontrollera alla namn! Gjorde ju läsningen lite seg emellanåt.

2010-05-20 @ 19:02:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0