Droppar i folkhavet - Maria Sandel

Det här är periodens bok i Klassiska Kvinnor-utmaningen. Blev ju lite fel ordning n eftersom jag inte har läst förra periodens bok ännu, men den ligger på nattduksbordet nu!

[dropparifolkhavet.jpg]


Droppar i folkhavet gavs ut första gången 1924. Huvudpersonen i boken heter Gerda Spant och är en ung kvinna som oturligt nog blir lurad av en man, Ulrik Isberg. Han gifter sig med henne däför han har fått för sig att hon i hemlighet är hans broders fästmö. Det hela visar sig vara ett missförstånd och Ulrik flyr från Gerda och han tar med sig hela hennes kapital. Till råga på allt upptäcker Gerda att hon då väntar Ulriks barn. Totalt ensam och utblottad hyr hon ett rum hos en Fru Hägg och hennes alkoholiserade son Ansgar och här blir hon kvar. Hon föder så småningom en dotter som får namnet Tora. Tillsammans bildar dessa en ganska unik familj.

Det här var en ganska lättläst och snabbläst bok. Man förstår bokens budskap ganska tydligt. Det är kvinnorna som är starka och männen som är svagast. Nåväl, boken lämnade mig ganska oberörd och det är inget jag kommer läsa igen antar jag!

Kommentarer
Postat av: violen

:-)

Kort och koncist formulerat!

2010-05-29 @ 12:28:55
URL: http://violensboksida.bloggplatsen.se
Postat av: Therese

Ja, jag tycker boken var ganska intetsägande! =9

2010-05-30 @ 19:18:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0