Precious av Sapphire



Vecka 5 hoppade Sapphire upp i toppen på Bokus topplista med sin bok Precious. För mig en helt okänd bok och författare, men nu såhär efteråt har jag förstått hur stor den blivit. Den kommer ju till och med som film nu.

Boken handlar om Precious Jones, en ung kvinna som under hela sin uppväxt blivit sexuellt utnyttjad av sin far. När hon fyllt tolv år föder hon sin första barn. Far till barnet är hennes egen far. Flickan föds med Down Syndrom och Precious kallar henne Lilla Mongot. När Precious hunnit fylla 16 år upptäcker hon att hon är gravid ännu en gång. Hon blir avstängd från skolan och börjar i en specialklass med flera andra utsatta kvinnor. Hon är analfabet och hennes största dröm är att lära sig läsa och skriva..

En lättläst och snabb bok som jag tyckte ganska bra om. Lite svårläst emellanåt bara eftersom den innehåller mycket stavfel och slanguttryck. Jag funderar mycket på vem som egentligen ligger bakom författarnamnet Sapphire och man kan ju inte heller låta bli att fundera på om något i boken är sanning eller om allt bara är påhitt. Lite nyfiken på filmen är jag absolut!

Kommentarer
Postat av: Boktokig

Jag har nyss läst den också! Jag tyckte den var jättebra, men den var svår i början pga alla svordomar/könsord, det råa språket.



Jag är också nyfiken på filmen!!!

2010-03-10 @ 22:01:43
URL: http://boktokig.blogspot.com
Postat av: Therese

Ja, den var lite slarvig på något sätt, men det var ju liksom meningen! Tyckte om den i det stora hela! =)

2010-03-11 @ 15:42:57
Postat av: Anna

Jag gillar din blogg :) och om du gillar att läsa gå gärna in på min: http://itsmyparty.blogg.se och se om du hittar något inspirerande att läsa;)

2010-03-15 @ 16:48:19
URL: http://itsmyparty.blogg.se/
Postat av: Läslus

Har hört om denna bok på radio, måste ju bara äsa den nu :) Tack för en bra blogg!

2010-04-21 @ 21:51:19
URL: http://laslusen.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0