Pennskaftet - Elin Wägner

Det här var ju egentligen förra periodens kvinnliga författare i Skrivande svenskor. Jag har ju liksom läst i fel ordning! Men nu är jag ikapp igen! =)


Den här romanen kom ut 1910 och handlar framför allt om kampen om den svenska kvinnliga rösträtten.  "Pennskaftet", en kvinnlig journalist och rösträttsanhängare och en annan ung kvinna, Cecilia, står i historiens centrum. Cecilia blir så småningom övertalad av Pennskaftet att bli anhängare av den kvinnliga rösträttsrörelsen. Pennskaftet inleder en romans med Dick och deras förhållande ter sig inte helt problemfritt.

Halva boken gick ganska segt att läsa, men jag kämpade tappert vidare och se hände något. Sista hälften var bra och jag hade till och med svårt att lägga boken ifrån mig. Så den här romanen är absolut läsvärd, trots sina 100 år på nacken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0