Mardrömmen - Oe Kenzaburo

Under april månad var det Asien som var månadens resstopp i Jorden runt, men jag har ju som bekant legat lite efter på min resa. Nu har jag i allafall läst klart Mardrömmen och lämnar således Asien bakom mig.

Ett ugnt japanskt par föder sitt första barn. Det visar sig att barnet är fött med ett sk hjärnbråck och framtidsutsikterna ser inte något vidare ut. Fågel som pappan till barnet kallas bestämmer sig till en början för att hålla detta hemligt för sin fru och barnet flyttas till ett annat närliggande sjukhus. Helst av allt vill Fågel att barnet skall dö och han lider av svåra samvetskval. Till råga på allt trasslar han in sig i en otrohetsaffär med en gammal ungdomsförälskelse.

Det här var en snabbläst bok som redan tidigt i handlingen fångade mitt intresse. En fruktansvärd berättelse som jag förstår är delvis självupplevd. Författaren har själv en handikappad son. År 1994 fick Kenzaburo mottaga Nobelpriset i litteratur så jag kan stolt lägga till denna författare på min lista. Är inte ett dugg främmande för att läsa mer av honom!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0