Det tysta huset - Orhan Pamuk

Har som bekant legat lite efter i min Nobelpristagarutmaning. Orhan Pamuk skulle ju egentligen varit utläst i maj! Jag valde att läsa boken Det tysta huset. Hade faktiskt inte sett eller hört något om den boken tidigare men tyckte att den verkade intressant så den fick följa med hem från biblioteket.


Boken kom ut 1983 och har alltså några år på nacken! Den utspelar sig i Turkiet i slutet av 70-talet. Det här är en ganska lågmäld roman där vi får lära känna en rad olika personer genom varsina kapitel. Det är den gamla damen Fatma som bor i ett gammalt hus tillsammans med sitt hembiträde Recep som är dvärg. Recep och hans bror är ett resultat av Fatmas numera döda makes vänsterprassel med en tjänsteflicka. Det här är en noga bevarad hemlighet!
Fatmas tre barnbarn Metin, Faruk och Nilgün kommer på besök just den här sommaren. En sommar som inte kommer bli lik någon annan sommar!

Jag gillade faktiskt den här boken väldigt mycket. Hade inte särskilt höga förväntningar på den, men ack så överraskad jag blev. Till och med en av de bättre böcker jag har läst måste jag säga. Detta ör mig ännu mer nyfiken på Pamuk. Egentligen händer det inte så mycket under handlingens gång men ändå är det något som trollbinder mig. En blygsam bok! Har du inte provat Pamuk så läs den här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0