Att tro på Mister Pip - Lloyd Jones

[pip.jpg]I maj månad åkte vårt resesällskap till Oceanien. Och efter att ha
läst Lloyd Jones bok Att tro på Mister Pip tar nu även jag en
paus fram till september med resandet. Får passa på att läsa ikapp
lite annat istället!

13-åriga Matilda lever tillsammans med sin mamma i en
nästintill bortglömd och krigshärjad by. Hennes pappa har
sedan många år skaffat ett nytt liv i Australien.
På den här ön finns en enda vit man, Mr Watts och det är
han som tar på sig att undervisa öns alla barn när den
ordinarie läraren lämnat kriget bakom sig och flytt.
Egentligen har Mr Watts inga som helst kunskaper om
undervisning, men han har Charles Dickens. Varje dag läser
han ett stycke ur Lysande utsikter för barnen och Matilda blir
helt hänförd. Både av bokens huvudperson Mister Pip och av
den hemlighetsfulle Mr Watts själv också. När klassen har kommit igenom hela boken ställs allting i Matildas liv på sin spets och hennes mor Dolores, som hela tiden varit skeptisk mot Mr Watts gömmer romanen vilket får ödesdigra konsekvenser både för Matilda och Mr Watts.

Det här var en ganska tunn och lättläst bok som faktiskt föll mig i smaken. Den har legat oläst här hemma i bokhyllan i över 2 år och ärligt talat visste jag knappt vad den handlade om nu när jag tog fram den! Passade ju utmärkt att den nu ingick i en läsutmaning! Och som sagt, jag tyckte om den. Den höll greppet om mig ända från början fram till slutet. Jag känner oerhört starkt för Matilda och det känns som att hon verkligen finns på riktigt! Det här var en fantastisk läsupplevelse.

Kommentarer
Postat av: Coach Outlet

I’m still waiting for some interesting thoughts from your side in your next post thanks.

2010-12-29 @ 09:39:32
URL: http://www.coach7stores.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0