Börja leva - Nadine Gordimer




Börja leva av Nadine Gordimer var faktiskt överraskande bra! Det här var årets första bok i min Nobelpristagarutmaning.

Paul drabbas av cancer och får genomgå en tuff strålbehandling som gör att han blir radioaktiv. För att skydda sin fru och sin son flyttar han hem till sina föräldrar, Lyndsay och Adrian. Det är nu bokens titel gör sig påmind - Börja leva.  Paul, som är väldigt mån om miljön börjar ifrågasätta sin fru som arbetar på ett stort multinationellt reklamföretag. Hon i sin tur önskar sig mest av allt ett barn till, vilket Paul inte är så pigg på. Adrian som alltid varit intresserad av arkeologi reser iväg på en utgrävning och blir förälskad i en ung norska, medans Lyndsay adopterar en föräldralös och HIV-smittad liten flicka. Allt ställs med andra ord på sin spets.

Det här var en kort, men väldigt intensiv bok. Det känns som att Paul och hans familj kommer hänga med mig ett tag framöver. Historien är vacker på något sätt och budskapet är oerhört tydligt. Börja leva och ta vara på den tid du har. Man lever som sagt bara en gång... Jag blev verkligen positivt överraskad av Gordimer och är sugen på att läsa mer...

Har du något du kan rekomendera av henne?

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag har tänkt hänga med på din utmaning, fast utan blogg, så att säga. Jag har hittills läst novellsamlingen Safarin och romanen Husvapnet av Gordimer. Jag gillade båda mycket, fast romanen mest. Jag är helt enkelt inte så bra på noveller. Än.



Husvapnet var i alla fall riktigt bra. Den handlar om ett par vars son begår ett mord och vad det gör med deras förhållande och deras föräldraskap. Med mera, med mera.

2010-01-21 @ 19:08:51
Postat av: Martina

Jag läste precis ut Min sons historia som var riktigt bra, har inte hunnit blogga om den än dock. Jag tror att de flesta av Nadine Gordimers böcker är rätt korta, Min sons historia var på ca 260 sidor.

2010-01-28 @ 00:20:27
URL: http://etthemutanbocker.blogspot.com/
Postat av: Therese

Jag skall verkligen läsa fler av NG. Min sons historia blev jag lite sugen på när jag läste om den i Lyrans Jorden Runt.

2010-01-29 @ 08:51:10
Postat av: violen

Jag har just börjat på Min sons historia och jag har en känsla av att jag kommer att sträckläsa den. gillar den direkt mao.

Jag läser den i utmaningen!

2010-02-18 @ 16:52:06
URL: http://violensboksida.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0