Asperger och jag - Ann-Charlotte Sternefält

Asperger och jag

Jag har precis läst Ann-Charlotte Sternefälts självbiogrfiska bok Asperger och jag.
Jag kom i kontakt med Ann-Charlotte och hennes bok genom mitt yrke som sjuksköterska. Boken ges endast ut i liten upplaga genom Recito Förlag men finns att köpa lite överallt!

Ända sedan Ann-Charlotte var liten har hon vetat att hon varit annorlunda. Som barn hade hon svårt att leka tillsammans med andra jämngamla och sökte hela tiden efter en ledare som kunde styra upp och fantisera ihop lekarna. Att ständigt missförstå sin omgivning, inte kunna följa enkla instruktioner och alltid uppleva sig själv som annorlunda och utanför gör inte uppväxten till en dans på rosor. Det är hästarna som blir Ann-Charlottes räddning i allt elände. Man får följa henne genom hela uppväxten och fram tills idag.

Det här är en väldigt personlig och utlämnande självbiografi som bygger på bla dagboksanteckning som Ann-Charlotte gjort under årens lopp. Det är intressant läsning, inte minst för alla som på något vis kommer i kontakt med människor med Asperger syndrom.



Kommentarer
Postat av: caroline

intresant, jag har själv nyligt ått diagnosen och har lite svårt hur jags ska förhålla mig till den. Tack för bra boktips.

2010-01-28 @ 15:07:17
URL: http://carolinesblogg.blogg.se/
Postat av: Daniel Lönn

Samma här, har också fått den diagnosen. Min mamma köpte boken, och jag har lånat den av henne. Jag har ännu inte läst den, men det jag läst omden, och det jag skummat igenom, är så träffande att det gör ont i hjärtat. Jag skulle kunna ha skrivit det själv!

2010-04-08 @ 23:55:09
URL: http://dalosblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0