Bokfrågornas ABC del 13 OCH 14

Kör en dubbel den här veckan! 




  • Berätta om en bok där mat har stor betydelse. Det första jag kommer att tänka på är ju Jan Mårtenssons böcker. Men jag har aldrig läst något av honom. Har tänkt så många gånger men sen har det bara inte blivit av.

  • Vems memoarer skulle du helst av allt vilja läsa? Oj, det var en svår fråga. Oj, vilken svår fråga. Finns ju ganska många intressanta personer som man gärna hade velat läsa om. Skriver Jonas Gardell en självbiografi så lovar jag att läsa den!

  • Man Booker Prize for Fiction har delats ut till en författare inom det fd. brittiska samväldet sedan 1969. Här finns alla vinnarna. Här du någon favorit? Är ju inte sådär värst beläst vad gäller dessa pristagare, men Nadine Gordimer fick visst priset 1974 så jag väljer nog henne!

  • Jag söker också en bok om makt. Makt kan ju förekomma på massor med olika sätt i litteraturen. Den första boken jag kommer att tänka på är Tärningsspelaren av Luke Rhinehart. Blev ganska besviken på den boken kommer jag ihåg...



  • Vad har du för relation till Nobelpriset och pristagarna? Jag har ju gett mig tusan på att jag ska läsa alla nobelpristagare så visst har jag en relation till priset. Är flera av pristagarna jag läst som jag tyckt mycket om. Tex Doris Lessing!

  • Vem är din nordiska favoritförfattare? Jonas Gardell. Sen måste jag säga att Björn Ranelid nog också platsar någonstans i toppen! Läser ju mest svensk/nordisk litteratur...

  • Vem är den senaste nykomling du läst? Oj, jag är alldeles för dålig på att läsa nykomlingar!

  • Finns det någon författare du inte läst, men är nyfiken på? Flera stycken... Kommer ju så mycket nytt hela tiden!

  • Kommentarer
    Postat av: Lilla O

    Ja, att fråga dig om du har en relation till Nobelpriset blir lite lustigt...

    Tyckte också att Tärningsspelaren var hemsk!

    2010-02-28 @ 20:31:13
    URL: http://lillaosblogg.wordpress.com

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0