Björn Ranelid - Hjärtat som vapen

Wow, vilken upplevelse det här var! Ni vet ju all hur mycket jag älskar Jonas Gardells böcker om Juha... Det här var nästan i klass med det alltså.
Hade det inte varit för Bokusutmaningen så hade jag nog aldrig kommit mig för att läsa Ranelid, men nu kommer det absolut bli mer!!

Boken handlar om Julia, från barndom till vuxen ålder. Som
tonåring lämnar Julia sin trygga tillvaro och hamnar på en
badort vid Stillahavskusten. Här får hon jobb som barnflicka
hos en familj med två små barn. Åren går och såsmåningom
får Julia även hjälpa till i familjens konditori. Julia träffar och
lär känna en hel del människor under sin livstid som på olika
sätt blir betydelsefulla för henne. Det är Simon, pojken som
blir olyckligt förälskad i henne och som senare tar sitt liv.
Det är fönsterputsaren Marlon, biografägaren Leonard, målaren
Jacob och hans son Bill. Hon möter även Harry en framgångsrik
politiker och familjefar som gör Julia gravid med en son, men
som sedan vänder de båda ryggen.

Det är otroligt svårt att sammanfatta den här boken utan att avslöja
för mycket. Den är så otroligt händelserik. En helt fantastisk skildring över en utsatt kvinnas liv. Jag fastnade nästan direkt för Ranelids språk. Otroligt vackert... Jag kommer bära med mig Julia och hennes son länge länge...

Har du, liksom jag, missat Björn Ranelid så läs nu!

Kommentarer
Postat av: Malinn

Missat Ranelid är nog omöjligt, men jag har aldrig läst något han har skrivit. Tack för tipset!

2010-02-13 @ 00:17:13
URL: http://malinthewriter.wordpress.com
Postat av: Kicki

Nu har jag också läst den. Underbart, arbetat språk. Först tyckte jag att den var väl distansierad, men på slutet blev berättelsen mycket berörande. Tack för tipset.

2010-02-26 @ 11:09:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0