Undantaget - Christian Jungersen



Yes! Jag hann läsa ut en bok till innan året var slut! Men nu kan jag nog ge upp resten av årets utmaningar. Jag tog helt enkelt på mig för mycket! Men skam den som ger sig! Jag fortsätter att läsa in på det nya året så hela listan SKA betas av. Bannemej!

Deckarutmaningen i juli bjöd på ännu en ny bekantskap, nämligen Christian Jungersen och boken Undantaget. Läst och hört mycket om den här boken men har aldrig fått för mig att ta tag i den. Men nu så...

Boken utspelar sig i Köpenhamn där man får följa fyra olika kvinnors arbete på "Danskt centrum för information om folkmord". Handlingen tar sin början när två av kvinnorna, Iben och Malene, får hotbrev via mail. Arbetsklimatet mellan de fyra kvinnorna på arbetsplatsen är allt annat än hjärtlig och snart börjar alla misstänka varandra. Iben och Malene som också är bästa vänninor är de dominatnta i gänget. Anne-Lise som är bibliotikarie och ganska nyanställd är ständigt utanför. Den fjärde kvinna, Camilla, är sekreterare och är en ganska anonym typ. Ingen vet något om henne förflutna och hon pratar mycket sällan om sig själv. Såklart är det framförallt Anne-Lise som blir drabbad av misstänksaheterna. Hoten fortsätter och blir grövre. När även Anne-Lise blir drabbad börjar man misstänka personlighetsklyvning... Har hon själv iscensatt hoten eller är det en gammal krigsförbrytare som vill åt dem?

Den här var bra. Helt en bok i min smak. Handlingen drivs hela tiden framåt. I kapitlerna får man läsa kollegornas olika synvinklar på allt som inträffar och del saker blir därför upprepade. Men det är inte på något sätt störande utan bara spännande! Utan att avslöja för mycket så lämnas slutet en aningens öppet för egna spekulationer vilket är väldigt intressant! Låt sig inte skrämmas av bokens nästan 600 sidor. Man kommer snabbt igenom dem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0