Rädda Felix - Helena Richardson

I boken Rädda Felix berättar mamman Helena Richardson om hur det är att få ett dödsbud på sin äldste son och samtidigt få veta att den andra sonen är en tickande bomb som bara kan räddas med ett syskon som kan donera benmärg.


I mars 2006 får familjen Richardson veta vad som är fel med den äldste sonen Mathias. Han lider av en ärftlig och dödlig ämnesomsättningsjukdom. Sjukdomen har gått så långt så han är bortom all räddning. Den yngre sonen Felix bär även han på den sjuka genen och ingen vet när och hur sjukdomen kommer bryta ut. Det finns bara en sak som kan rädda Felix och det är ett genidentiskt syskon. Vägen mot syskonet blir lång och kantas av misslyckade provrörsbefruktningar, frustration och etiska dilemman. Skall familjen hinna få ett syskon innan Felix blir sjuk.

Det här är en fruktansvärt svår bok att läsa. Samtidigt är den helt fantastisk! Helena skriver så öppet om familjens med- och motgångar i kampen om et syskon till Mathias och Felix. Boken tar slut så abrupt och jag har gått hela dagen och tänkt på familjen. Hur har dem det idag? Hur gick det för Mathias och Felix? Blev det ett syskon, eller kanske två? Hade varit kul med en uppföljare till den här boken måste jag säga...


Kommentarer
Postat av: Amy



Jag har för mig att jag läste att de fick en dotter som sedan fick donera benmärg. Men jag är inte 100% säker.....googla.

2009-09-26 @ 16:42:24
URL: http://amylioness.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0