Känsloböcker

Lilla O vill att vi berättar om våra "Känsloböcker". 

1. En bok som fick dig att skratta. Martina-koden av Martina Haag var en bok som jag läste med ett leende på läpparna. Lättsmält och underhållande till max!

2. En bok som fick dig att gråta. Första gången jag gräst när jag läste en bok var när jag läste Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. Den är så otroligt gripande. Slutet var oerhört smärtsamt minns jag och till slut gick det inte att hålla tårarna tillbaka.

3. En bok som gjorde dig riktigt arg. Den första bok jag kommer att tänka på är Den tusende gången av Ulrika Olson. En otäck och mycket upprörande historia om sexuellt utnyttjande.

4. En bok som fick dig att vilja besöka platsen där den utspelades. Här måste jag välja Viveca Lärns böcker om Saltöborna. Redan efter första boken älskade jag den lilla ön på västkusten.

5. En bok som handlar om en historisk tid du tycker om. Jag är inte sådär jätteintresserad av historia, men jag gillade Johanne Hildebrandts böcker om Saga, Idun och Freja som alltså utspelar sig under bronsåldern.

6. En bok du ångrar att du läste. Det skulle väl vara Ögats Historia av George Bataille. Det sämsta jag någonsin läst. Varning för den alltså!

7. En bok som finns i dina tankar trots att det var längesen du läste den. En bok som verkligen skrämde mig och som jag fortfarande får kalla kårar av när jag tänker på den är En hjärtformad ask av Joe Hill. Otroligt bra, men sjukt otäck bok.

8. En bok som väntat i bokhyllan länge. Oj, vilken ska jag välja. Finns så många som väntar!

9. En bok du inte förstår att så många gillar. Helt klart Bitterfittan av Maria Sveland. Blev uppriktigt besviken när jag läste den!

10. En bok som du tycker att alla skall läsa. Jag har sagt det MÅNGA gånger och nu säger jag det igen. Läs Jonas Gardells böcker om Juha. Helt enkelt helt underbara!

Kommentarer
Postat av: Lilla O

Kul att läsa dina svar! Håller med dig om Gardell! En hjärtformad ask ska jag kolla upp, har inte hört talas om den.

2009-09-09 @ 20:39:49
URL: http://lillaosblogg.wordpress.com
Postat av: Therese

Åh, En hjärtformad ask är kanonbra! Men som sagt, jag var rädd ett bra tag efter att jag läst den. Fick ha lampan tänd på nätterna nä sambon var iväg och jobbade! =)

2009-09-09 @ 20:55:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0