Dyrbar kärlek - Ramona Fransson

Äntligen hade jag tid att läsa lite "egenvald" litteratur! Har varit många "läsmåsten" nu i och med alla utmaningar. Men nu när jag hade en liten stund mellan utmaningarna så tog jag fram den första boken i Ramona Franssons deckarserie. Fick ett jättepaket av hennes förlag för ett tag sen med alla hennes utgivna böcker så det är bara att plöjja nu! Tack Ramona Fransson för vänligheten!

Dyrbar kärlek är alltså den första boken i deckarserien om Greger Thulin och hans poliskollegor på västkusten.
I den här boken får dem ett ganska märkligt fall på sitt bord. Mitt i ett idylliskt villakvarter sker ett inbrott där tavlor värda flera miljoner blir tjuvarnas byte. Men det är inte bara tavlorna som försvinner spårlöst. Även barnvakten, grannarnas dotter Elina, försvinner iväg med tjuvarna.
Tiden går utan några genombrott i utredningen, men så plötsligt hittas en ung kvinna och en ung man misshandlade och skjutna till döds. Kan detta vara ett avgörande? Eller har morden och inbrottet ens med varandra att göra?

Det var trevligt att få läsa en deckare nu! Jag ksn inte annat än hålla med En bok om dagen när hon skriver att det märks att det här är Ramonas debut. Språket flyter inte speciellt bra, vilket retar mig emellanåt. Historien är dock bra, men det gick lite trögt i början innan själva kriminalhistorien kom igång. Kanske skulle första delen varit skriven på ett annat sätt för att arbeta upp lite mer spänning? Från mitten och fram till slutet av boken sker dock massor! Då blir plötsligt tempot högt och det passar mig bra. Jag saknar dock känslan av att själv få gissa vad som egentligen hänt och vem som är mördaren osv. Känns inte som att författaren ger läsaren en chans att lista ut deckargåtan. Jag hade i allafall inte en blekaste aning!

Nu blir det lite annan läsning, men sen tänker jag fortsätta att följa Greger Thulin på hans uppdrag. Lite besviken på den här första som synes, men resten av serien kommer inte lämnas olästa!


Kommentarer
Postat av: Ramona Fransson

Hej

Tack för recensionen. Den lägger jag till min blogg.

Ha en skön helg!

Ramona Fransson

2009-09-04 @ 16:07:55
URL: http://www.ramona-fransson.blogspot.com
Postat av: Therese

Vad roligt att du läser och kommenterar! =)

2009-09-06 @ 19:17:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0