Cranford

Otroligt segt gick det att läsa Elizabeth Gaskells roman Cranford. Jag har kämpat länge med den och om det inte vore för utmaningen Klassiska kvinnor så hade jag nog gett upp för längesen!

Jag visste egentligen ingenting om boken när jag började läsa. Man hittar inte så mycket om den om man söker på internet förrutom en mängd artiklar och liknande om filmversionen. "Åh, boken har blivit film tänkte jag - Då måste den vara en riktig höjdare". Men oj, så fel jag hade!




Boken utspelar sig under 1840-talet och historiens huvudpersoner är framförallt en grupp damer i den lilla småstadsidyllen Cranford. Endast ett fåtal män är med i handlingen. I Cranford lever människorna som i en liten glaskupa med sin egna normer och regler. Det uppstår kärlek mellan vissa medans andra mest oroar sig för framtiden.
Mycket av berättelsens handling kretsar kring Miss Matty och även Mary som är bokens berättarjag. Miss Matty drabbas av konkurs men med hjälp av sina kvinnliga vänner ordnar sig allt till det bästa!

En tråkig bok som jag absolut inte kommer läsa igen och eftersom jag i stort sett bara skummade igenom den sista biten kommer jag inte heller minnas vad den handlar om. Den enda som gjorde intryck från boken är miss Matty och den otroligt starka vänskap som uppstått mellan henne och de andra damerna i byn. Jag skulle kunna tänka mig att filmersionen är bättre än boken så jag får väl hoppas på att den kommer sokm miniserir på TV igen någongång

Kommentarer
Postat av: Stina

Hej! Ville bara tipsa om Erik Wiklunds bok Breven till Kristina- En förbjuden kärlek! Helt underbar bok! Hans personliga hemsida är www.erikwiklund.se Ha det bra och blogga på! :)

2009-05-30 @ 10:59:23
Postat av: Therese

Det där var ngt nytt för mig. Skall genast kika in hemsidan!

2009-06-05 @ 13:13:27
Postat av: stina

Hörde att första upplagan var slut, men verkar som att det kommer en till. Hoppas verkligen på att han gör en uppföljare! :) har du tittat in sidan? vad tyckte du om beskrivningen av boken? Hoppas du får en fin sommar! MVH Stina

2009-06-14 @ 23:40:57
Postat av: Holly Hock

Tänk vad olika man kan tycka om böcker. Jag kan förstå att "Cranford" kan uppfattas som tråkig, det händer ju inte särskilt mycket, men jag tyckte mest det var mysigt! /Therese

2009-07-02 @ 22:26:41
URL: http://www.hollyhock-therese.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0