Män som hatar kvinnor - Boken OCH filmen

När Stieg Larssons första bok Män som hatar kvinnor
kom ut läste jag den direkt nästan. Det var ju ett par år
sedan så nu kände jag att jag ville läsa om den innan
filmen. Märkligt egentligen vad lite jag mindes från boken.
Det var som att läsa en helt ny bok nästan!

I bokens censtrum står alltså jornalisten Mikael Blomkvist.
Han blir fälld för förtal på den mäktiga Hans-Erik
Wennerström och döms till 3 månaders fängelse. I samband
med detta får han ett erbjudande av Henrik Vanger som
vill att han skall skriva en släktkrönika över den stora
släkten Vanger. Men inte bara det - Henrik vill också att
Mikael skall ta reda på vad som egentligen hände med hans
brorsdotter Harriet som är spårlöst försvunnen sedan 40 år
tillbaka. Mikael åtar sig otvilligt detta uppdrag och
börjar gräva i släktens historia. Vad han inte vet är
att det finns en hacker där ute, Lisbeth Salander, som han kommer att ha mycket hjälp av. Desto djupare Lisbeth och Mikael gräver i familjen Vangers historia ju hemskare blir sanningen som snart står klart för dem.

Som sagt minns jag inte särskilt mycket från den här boken. Minns bara att jag tyckte den var väldigt bra och det håller jag med om den här gången också. Boken är väldigt välskriven och spänningen hålls ända fram till slutet i stort sett. Retar mig dock mycket på Mikael Blomkvist och på att alla kvinnor som kommer i hans väg verkar falla för honom. Finns även en del sega partier i boken som jag kan erkänna att jag bara läste med ett öga! Egentligen innehåller ju boken ganska mycket som inte har någon som helst betydelse för storyn...
Men jag kommer absolut att läsa nästa två böcker också!





Hur var det då med filmen igår?! Jag kan bara säga NJAEE...Eftersom jag läste ut boken precis innan vi gav oss iväg till biografen hade jag den pinfärsk i huvudet. Detta gjorde ju att man verkligen märkte hur mycket som är olikt med boken! Den allra största missen tycker jag nog ändå är hur Mikael Blomkvist framställs. I boken är han värsta kvinnokarlen, men framställs inte alls så i filmen. Här har han varken ett förhållande med Erika Berger eller Cecilia Vanger som i boken.

Nåja, filmen är inte på något sätt dålig, men som vanligt när böcker blir film, så är det mycket som tappas bort i filmversionen.

Nåja, jag vill i allafall rekomendera alla att gå och se den! Den ÄR bra!

Kommentarer
Postat av: Gealach

Jag såg filmen igår, det var ett tag sedan jag läste boken så jag hade inte riktigt koll på alla detaljer, men visst var det lite "avskalat". Tyvärr är det väl kanske nödvändigt för att filmen inte ska bli för lång, men i alla fall...

2009-03-08 @ 10:15:28
URL: http://www.metrobloggen.se/gealach
Postat av: Therese

Jo, det är ju klart att de måste korta ner från boken. Men såna grundläggande saker som hur Mikael framställs borde dem ju inte spara på tycker jag! =)

2009-03-08 @ 10:29:04
Postat av: Linda

Men va knasigt att han inte har de där förhållandena, men det är kanske bara för att han inte ska framställas som kvinnorkarl i filmen. Har han sex med Lisbeth då?



Nu är jag så nyfiken på filmen, är så nyfiken på om man får se när Lisbeth tatuerar förmyndaren/advokaten.

2009-03-08 @ 14:24:41
URL: http://krabba.blogg.se/bok
Postat av: Linda

Bara jag igen!

Då gjorde jag kanske ett smart val av barnböcker alltså Min skattkammare innehåller en del sagor och rim/ramsor och Den silvriga bara visor?

Då har jag i så fall fått tag i det jag vill ha! Har du någon mer sån bok som du rekommenderar?

2009-03-08 @ 14:28:11
URL: http://krabba.blogg.se/bok
Postat av: Pockethexan

Va lika vi tycker om boken, om du har läst mitt inlägg, men jag såg en intervju med regissören o de tog medvetet bort hans "kvinnotjusar" sätt i filmen o riktade in sig på Salander, jag har inte sett filmen än men det låter bra för jag retade mig på det.



Ha en riktigt bra "kvinnodag" idag o så hoppas jag att din "Pockethexorna på utflykt" pocket kom fram o jag ser fram emot att få din kommentar o gärna att du skickar med en bild till min mail [email protected]



Kramis/sagt av Hexan själv

2009-03-08 @ 15:40:51
URL: http://pockethexorna.blogspot.com
Postat av: Boktokig

Det ska bli spännande att se filmen! Även om jag är lite nervös för vad jag ska tycka!!!

2009-03-11 @ 16:58:29
URL: http://boktokig.blogspot.com/
Postat av: Ramona Fransson

Har inte läst en enda av böckerna, men när väl filmen kommer på DVD ska jag hyra den. Bio är inte att tänka på för mig, min kropp orkar inte sitta mer än i 45-55 minuter innan det är dags att resa sig och ta ett varv.

2009-03-18 @ 18:47:14
URL: http://www.ramona-fransson.blogspot.com
Postat av: Annika

Jag älskade Stieg Larsson böcker! Fastän det är något år sedan jag läste dessa nu så går tankarna dit med jämna mellanrum. Få böcker har lämnat ett sådant stort avtryck på mig som Millenniumtriologin gjorde. Däremot har jag inte sett filmen till första boken och jag kommer varken att se den eller de övriga två heller. Jag föredrar alla gånger böckerna. Jag har blivit så otroligt besviken fler än en gång när jag har sett filmer som är baserade på höjdarböcker!



/ Annika

2009-08-03 @ 08:37:40
URL: http://alkb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0