VAB = En riktig boktorsdag

Idag har jag fått vara hemma med min lille pojk som haft otäckt hög feber hela dagen. Vi har såklart hunnit med en hel del läsning i sängen.

Åhhh, kan man annat än älska böckerna av Gunilla Wolde. Det här kan jag nog påstå är mina absoluta favvisar bland barnböckerna. Just den här, Emmas verkstad gavs ut första gången 1976.
Några av Emmas leksaker har gått sönder och Emma måste laga dem. Dockan behöver limmas, nallen behöver sys och dockvagnen behöver få ett hjul fastspikat. Emma fixar allt lätt som en plätt, men vad händer med lillebrors pekfinger?








Liksom böckerna om Emma älskar jag även
böckerna om Totte. Totte badar gavs ut första
gången 1969. Handlingen kort och gott - Totte
badar, på alla tänkbara sätt. I baljan, i badkaret
i havet osv.

Alltså två helt fantastiska barnböcker i litet och
lättbläddrat format. Kanske vore det bra med
en nyutgivning med starka kartongsidor!?









Kommentarer
Postat av: Magix

Ja, de där är ju fina klassiker redan :) Hoppas Felix blir bättre snabbt!

2009-06-05 @ 09:32:17
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: Vixxtoria

Woldes böcker är jättebra, men nu som vuxen måste jag tillstå att jag tycker bättre om Totte-böckerna än Emmaböckerna (som barn tror jag inte att jag hade en så tydlig favorit). Vad gäller just Emmas verkstad minns jag att jag som barn tyckte att hennes docka såg så otroligt läskig ut när hon lade klister på huvudet för att få fast håret.



Båda bokserierna finns dessutom som dvd (efter tv-programmen från 70-talet). Emmaböckerna är i princip uppläsning med inzoomning på bilderna, men Totte-böckerna är lite animerade också. Jag är ingen jättestor fan av att sätta små barn framför film, men de här känns helt okej.



Gunilla Wolde har förresten skrivit så fint om hur det kom sig att Totteböckerna kom till. Finns att läsa här:



http://hem.passagen.se/gunillan1/sidor2/boks/totte/tottes.htm

2009-06-05 @ 10:01:26
URL: http://ombockersomjaghunnitlasa.blogg.se/
Postat av: Emelie

Kommer ihåg att jag hade Emmas verkstad när jag var liten och tyckte om den, har fortfarande kvar den :)

2009-06-05 @ 10:21:04
URL: http://bokbloggen.webblogg.se/
Postat av: Therese

Ja, det är verkligen toppenböcker. Ska försöka samla ihop allihop till Felix tror jag. Hög feber här idag med så det får bli hela sängen full med böcker idag med! Men inte mig emot! =)

2009-06-05 @ 11:11:04
Postat av: Maria

Stakarn hoppas han blir bättre snart. Läs mycket böcker för honom då blir han någ glad!

2009-06-21 @ 17:44:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0