Kvinnan i Jerusalem

Nu lämnar jag Mellanöstern, i utmaningen Jorden runt på 8 böcker,
efter att ha läst ut Kvinnan i Jerusalem som är skriven av
Abraham B. Yehoshua. Vi var ett flertal bloggare som valde just den
här boken och åsikterna har varit minst sagt skilda. Jag tillhör dock den
skaran som faktiskt uppskattade boken och tyckte att den var bra!

En kvinna omkommer i ett bombattentat och förs oidentifierad
till bårhuset. Ingen tycks sakna kvinnan eller ens veta vem hon
var eller vart hon kom ifrån. Bland den döda kvinnans tillhörigheter
hittas en löneavi från ett bageri och en journalist på en tidning får
nys om fallet och anklagar bageriets ledning för att vara okänsliga
som inte bryr sig om kvinnans öde och som kritiserar dem för att inte
engagera sig i fallet. Bageriets HR-chef får då i uppdrag att nysta i fallet
och ta reda på vem kvinnan var och vart hennes närmast anhöriga finns.


Som jag sa så tyckte jag om den här boken. Egentligen var den inte särskilt spännande, men det var ändå något som fick mig att vilja läsa vidare hela tiden. Det blir en aning rörigt med alla personer som istället för namn benämns med titlar, såsom arbetsledaren, HR-chefen, ägaren osv. Annars är språket enkelt och lättläst. Det här är en bok jag rekomenderar!
Kanske skulle man läsa mer Yehoshua?

Kommentarer
Postat av: Lyran

Jättekul att du gillad den. Jag har köpt en till Yehoshua, men hann tyvärr inte läsa den denna månad.

2009-07-02 @ 23:45:16
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Jag tycker också väldigt mycket om Yehoshua- Jag har läst den "Befriade Bruden" och "Friendly Fire" (den senare är nog inte översatt till svenska- än). "Friendly Fire " är mycket vemodig, vacker och har (precis som "Den Befriade Bruden" väldigt många intresanta vinklingar. Yehoshua är så fin på relationsskildringar, tycker jag.

2009-07-03 @ 07:51:41
URL: http://ingridsboktankar.blogspot.com
Postat av: Therese

Jag kan verkligen förstå att han är Nobelpristippad!! Blir nyfiken på hans andra böcker måste jag säga. Får nog kika vid nästa biblioteksbesök!

2009-07-03 @ 08:35:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0